Hieronder tips van de specialisten over hoe best de kap van een cabriolet schoon te maken
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
{HOW TO} Cabrioletkap schoonmaken
Collapse
X
-
{HOW TO} Cabrioletkap schoonmaken
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
Pictures here: BMW 7 Series1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
Pictures here: Diablo
--------------------------------------------------------------------------------------------
It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------Labels: Geen
-
Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk BerichtenGeldt dit ook voor hardtops?
Nja, de onze krijgt een lichte laag cockpitspray voor de glans, daarna goed droogwrijven.
Ook gewone wasbeurten.
Maar met de kapjes van tegenwoordig weet ik het niet hoor.
Comment
-
1 Ã 2 keer per jaar was ik het beige dak van de Z3 met zo'n speciaal product ('k weet de naam niet meer en 'k heb geen zin om naar de garage te lopen ). Nadat het gewassen is, gebruik ik zo'n impregneerspray.
Voor de rest doen we er niets extra aan en 't wordt anders nooit meegewassen als de auto gewassen wordt. We zijn er zelfs al een paar keer mee door de carwash gereden en 't heeft ook geen negatief effect gehad. Ik zeg er wel bij dat het momenteel al de 2e kap is. Ze is vervangen in september 2003 en ziet er na 3,5 jaar gebruik nog zeer proper uit.
Een fotootje van vorige zomer...
--------------------------------------------------------------
2010 - 2013: Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition -- '08
2001 - 2010: Opel Astra 2.0 DTI 16v 'Sport' -- '01
Comment
-
Ik was mijn canvas dak meestal enkel met water.
Als ik naar de selfwash ga, dan vermijd ik om er met het schuim op te gaan.
Dan wordt hij enkel gespoeld, en dan nog niet direct erop. Ik probeer paar meter verder te staan, zodat het water niet met volle kracht op het dak gespoten wordt, maar ietwat verneveld.
Achteraf wrijf ik het dak droog met een gewone sponsen keukenhanddoek.
M'n auto gaat ook regelmatig de carwash in. Dan wordt hij natuurlijk volledig ingesmeerd met wasmiddel, maar ook goed gedroogd achteraf.
Dat is heel belangrijk, dat, als je product gebruikt, je ervoor zorgt dat na het wassen, de kap goed gereinigd is, en er geen product meer aanwezig is.
Sommige zeggen ook dat je 1x per jaar je kap moet bewerken met een speciaal waterafstotend product. Dit heb ik echter nog nooit gedaan, ook niet met m'n vorige cabrio.
Producten om de kleur te behouden zijn bij mij al volledig uit den boze
Dus goeie raad :
Gebruik liefst enkel water
Gebruik je toch wasmiddel, volledig uitspoelen!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk BerichtenWat is 'ie nog strak, en zo blinken!
Eentje om 'in ere te houden'
Hier zie, een fotootje van opnieuw vorige zomer... (en dan nog geen Meguiar producten gebruikt , wat moet het geven als ik het wel eens ga gebruiken ).
Maar ja, ie ziet niet af ook. Dit weekend is ie terug niet buiten gekomen (desondanks het toch wel mooi weer was ).--------------------------------------------------------------
2010 - 2013: Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition -- '08
2001 - 2010: Opel Astra 2.0 DTI 16v 'Sport' -- '01
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Astraatje Bekijk BerichtenThx!
Hier zie, een fotootje van opnieuw vorige zomer... (en dan nog geen Meguiar producten gebruikt , wat moet het geven als ik het wel eens ga gebruiken ).
[IMG]schone foto![/IMG]
Maar ja, ie ziet niet af ook. Dit weekend is ie terug niet buiten gekomen (desondanks het toch wel mooi weer was ).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk BerichtenWax-it en Jerre toestanden
--------------------------------------------------------------
2010 - 2013: Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition -- '08
2001 - 2010: Opel Astra 2.0 DTI 16v 'Sport' -- '01
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Astraatje Bekijk BerichtenIn veel mindere mate . Eénmaal je er met een spots op schijnt of wanneer ie in de felle zon staat komen de kringen ook te voorschijn hoor...
Dan toch maar eens behandelen
Kan nooit ge kwaad, je gaat er zelf ook deugd van hebben
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cayenne Bekijk BerichtenIk was mijn canvas dak meestal enkel met water.
Als ik naar de selfwash ga, dan vermijd ik om er met het schuim op te gaan.
Dan wordt hij enkel gespoeld, en dan nog niet direct erop. Ik probeer paar meter verder te staan, zodat het water niet met volle kracht op het dak gespoten wordt, maar ietwat verneveld.
Achteraf wrijf ik het dak droog met een gewone sponsen keukenhanddoek.
M'n auto gaat ook regelmatig de carwash in. Dan wordt hij natuurlijk volledig ingesmeerd met wasmiddel, maar ook goed gedroogd achteraf.
Dat is heel belangrijk, dat, als je product gebruikt, je ervoor zorgt dat na het wassen, de kap goed gereinigd is, en er geen product meer aanwezig is.
Sommige zeggen ook dat je 1x per jaar je kap moet bewerken met een speciaal waterafstotend product. Dit heb ik echter nog nooit gedaan, ook niet met m'n vorige cabrio.
Producten om de kleur te behouden zijn bij mij al volledig uit den boze
Dus goeie raad :
Gebruik liefst enkel water
Gebruik je toch wasmiddel, volledig uitspoelen!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cayenne Bekijk BerichtenZoals je ziet, zo veel mogelijk schuim vermijden op het dak zelf
Dus een carwash voor een cabrio met softtop is volledig uit verkeerd?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pietkonijn Bekijk BerichtenDus een carwash voor een cabrio met softtop is volledig uit verkeerd?
Verder heb je aan een kap weinig onderhoud, het enige wat wij jaarlijks doen is de kap behandelen met een impregneermiddel ofzoiets, das al.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pietkonijn Bekijk BerichtenDus een carwash voor een cabrio met softtop is volledig uit verkeerd?
Als je naar een selfwash gaat, dan wrijf ik het dak niet in met schuim, enkel vanop afstand afspuiten (vernevelen) met hogedruk
Gaat ie de carwash in, dan wordt ie zowieso gewassen met schuim.
Het verschil is dat de zeemlappen van de carwash en de intense spoeling er zowieso voor zorgen dat er geen schuim meer achterblijft + het dak wordt gedroogd na het wassen
Comment
-
Ik heb er ook al twee gehad, en bij mij ging 't zo.- Bij de gewone wasbeurt (met de hand) : hoogstens 'es met een zeer zachte handborstel (zelfs een zachte opblinkborstel voor je schoenen is voldoende) en een emmer lauw water, de kap zéér zachtjes "schrobben". Ik gebruikte dan geen product, enkel water. Het dak werd na elke wasbeurt met een speciale sponshanddoek goed afgedroogd.
Elke 3 à 5 wasbeurten van de auto kwam er ook een speciale wasbeurt voor de kap bij. Ik had het product van BMW, speciaal om kappen te reinigen. Ik gebruikte zéér weinig product, en inderdaad : zéér goed naspoelen. - Bij de gewone wasbeurt in de wasbox : daar ging ik evenmin met de schuimlans op de kap spuiten. Zoveel mogelijk 't dak vermijden, en bij 't spoelen van de auto hoogstens van op een afstandje het dak 'es meenemen, maar niet direct erop van dichtbij (om geen hoge druk op de stof uit te oefenen). En afdrogen nadien.
- Altijd na de winter kreeg de kap een jaarlijkse beurt. Dan ging ik er met een gewone handborstel op, met speciale reinigingsgel (ik weet niet meer van welk merk, 't was in ieder geval een vrij duur flesje). Inborstelen onder lichte handdruk (dus niet duwen, gewoon de haren van de borstel hun werk laten doen), en dan effe laten inwerken.
Nadien moest je zeker een uur aan een stuk het dak schoonspoelen, zodat alle product eruit was. Niet met hogedruk werken! Daarmee spuit je enkel en alleen maar 't vuil dieper de stof in, dat 't er nog moeilijker uit geraakt, je moet 't losweken en daarna door te spoelen, evt. ondertussen zeer zacht schrobbend met een zachte handborstel, het verwijderen. 't Beste is zelfs om dat onder een continu waterstroom te doen (uit de tuinlans).
Daarna ging er zo'n impregneermiddel op, twee keer na elkaar, met ertussen een goeie "afdroogsessie" met die sponzen handdoek.
Het impregneermiddel is belangrijk, trouwens ! Het zorgt ervoor dat water niet diep in de stof kan dringen. Het is dan ook belangrijk dat je 't impregneermiddel zich een tijdje laat "zetten", dus niet meteen met 'n vers geïmpregneerde kap gaan rondrijden, hoe verlokkelijk 't ook is. En zeker de kap niet open leggen, dan! De bedoeling is dat het product geleidelijk aan droogt en een beschermlaag achterlaat op de kapvezels, waardoor vuil er niet makkelijk "in" geraakt (in de stof), en zich niet goed aan de kapvezels kan hechten. Dan pas kan je bij 'n wasbeurt "goed" losweken en afspoelen.
Comment
- Bij de gewone wasbeurt (met de hand) : hoogstens 'es met een zeer zachte handborstel (zelfs een zachte opblinkborstel voor je schoenen is voldoende) en een emmer lauw water, de kap zéér zachtjes "schrobben". Ik gebruikte dan geen product, enkel water. Het dak werd na elke wasbeurt met een speciale sponshanddoek goed afgedroogd.
-
1000X excuses ik had het topic niet gezien.
Wat die producten betreft. Probleem zit hem nu eerst al in het feit dat de kap op sommige plaatsen groen is (langst de deur). Met welk product krijg ik dit het beste weg (water helpt niet, Product om de wagen mee te wassen helpt ook niet, gisteren geprobeerd).
En met welk middel kan ik de ruit in de kap proper maken (hier hangt ook wat vuil op en na het wassen blijft het er ook wat grauw uitzien).
En dat onderhoudsmiddel van BMW, is dat ook goed voor MB
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten1000X excuses ik had het topic niet gezien.
Wat die producten betreft. Probleem zit hem nu eerst al in het feit dat de kap op sommige plaatsen groen is (langst de deur). Met welk product krijg ik dit het beste weg (water helpt niet, Product om de wagen mee te wassen helpt ook niet, gisteren geprobeerd).
En met welk middel kan ik de ruit in de kap proper maken (hier hangt ook wat vuil op en na het wassen blijft het er ook wat grauw uitzien).
En dat onderhoudsmiddel van BMW, is dat ook goed voor MB
Daarna steeds goed beschermen. Ik gebruik steeds 303 aerospace protectant
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk BerichtenAls gewone shampoo en een degelijke borstel niet helpen kan je altijd APC proberen ... Begin met een fijn mengsel en probeer op een stukje stof dat wat uit het zicht zit.
Daarna steeds goed beschermen. Ik gebruik steeds 303 aerospace protectant
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk BerichtenAls gewone shampoo en een degelijke borstel niet helpen kan je altijd APC proberen ... Begin met een fijn mengsel en probeer op een stukje stof dat wat uit het zicht zit.
Daarna steeds goed beschermen. Ik gebruik steeds 303 aerospace protectant----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
Pictures here: BMW 7 Series1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
Pictures here: Diablo
--------------------------------------------------------------------------------------------
It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Comment
Comment